Tukea, tietoa ja neuvontaa syömishäiriöön sairastuneille, heidän läheisilleen ja ammattilaisille.

Etelän-SYLI ry on Helsingin ja Uudenmaan alueella toimiva Syömishäiriöliiton alueyhdistys. Pyrimme lisäämään tietoisuutta syömishäiriöiden monimuotoisuudesta ja vakavuudesta.

Nuorehko naishenkilö selin kameraan, taustalla epätarkasti kuvattua kaupunkitilaa – on ilta

Syömishäiriöstä on mahdollista toipua.

Sinun ei tarvitse
jäädä yksin.

Syömishäiriöstä on mahdollista toipua. 

Pienin askelin, kaikessa rauhassa, itseä kuunnellen. Olet tervetullut vertaistukiryhmiin, luennoille ja virkistymään kanssamme.

Voit olla syömisen kautta oireileva, syömishäiriötä sairastava, siitä toipuva tai rinnalla kulkeva läheinen.

Toimintaamme osallistumisen alaikäraja on 15 vuotta.

Tapahtumat

Näkymät navigointi

Tapahtuma Views Navigation

Tämä viikko

Viikko / Tapahtumat

Liity tiedotuslistalle!

"*" näyttää pakolliset kentät

Toimenpide

Etelän-SYLI
on mulle
pelastusrengas.

Verkkoluennot

Videon oikeasta yläkulmasta voit selata soittolistan muita videoita.

Syömishäiriö transsukupuolisena

Tullessani kaapista transsukupuolisena monet läheisistäni eivät ymmärtäneet tilannettani ja sain paljon tökeröitä sekä joskus jopa ilkeitä kommentteja.

Syömishäiriö ja seksuaalisuus

Seksuaalisuus on paljon monimuotoisempaa kuin usein ajatellaan. Se kuuluu kaikille, ja vaikeistakin kokemuksista voi toipua.

Työntekijät

Eva Roos

Eva Roos
Vastaava toiminnanohjaaja (talous, hallinto, kurssit)

045 841 6853
Taika Kuula

Taija Kuula
Toiminnanohjaaja
(viestintä, tapahtumat, luennot)

050 359 9476

Suvi Ala-Venna
Vapaaehtois- ja vertaistukitoiminnan koordinaattori

040 535 1626

Facebook

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
✨– Oma poikani kamppailee kehonkuvansa kanssa. Hän laihtui lyhyessä ajassa ja edelleen syö vähän ja liikkuu paljon.

✨– Vanhempina yritämme keskustella nuoren kanssa ja ymmärtää häntä.

✨– Joskus tulee toivottavasti päivä, ettei hän ajattele niin kovasti painoaan.

✨– Minua auttoi kohtaaminen tuntemattoman naisen kanssa. Häneltä saadut oivallukset loivat uskoa tulevaan.

✨– Kyllä tämä tästä vielä paremmaksi muuttuu.

🔸 🔸 🔸

Julkaisemme tiistaisin syömishäiriötä sairastavien ja heidän läheistensä kirjoittamia tekstejä.

Julkaisujen tavoitteena on tuoda jokaisen toipumispolulle valoa ja toivoa.

Toivontäyteistä tiistaita juuri sinulle! 🧡

🔸 🔸 🔸

✅ Tutustu meidän tämän kesän 2024 ohjelmaan! 

Sieltä löytyy kaikille avoimia ja maksuttomia kahvi- ja puistohetkiä, joihin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen:

👉https://etelansyli.fi/a/wp-content/uploads/2024/05/Etelan-SYLIn-kesa-2024.pdf

#toivontiistai

✨– Oma poikani kamppailee kehonkuvansa kanssa. Hän laihtui lyhyessä ajassa ja edelleen syö vähän ja liikkuu paljon.

✨– Vanhempina yritämme keskustella nuoren kanssa ja ymmärtää häntä.

✨– Joskus tulee toivottavasti päivä, ettei hän ajattele niin kovasti painoaan.

✨– Minua auttoi kohtaaminen tuntemattoman naisen kanssa. Häneltä saadut oivallukset loivat uskoa tulevaan.

✨– Kyllä tämä tästä vielä paremmaksi muuttuu.

🔸 🔸 🔸

Julkaisemme tiistaisin syömishäiriötä sairastavien ja heidän läheistensä kirjoittamia tekstejä.

Julkaisujen tavoitteena on tuoda jokaisen toipumispolulle valoa ja toivoa.

Toivontäyteistä tiistaita juuri sinulle! 🧡

🔸 🔸 🔸

✅ Tutustu meidän tämän kesän 2024 ohjelmaan!

Sieltä löytyy kaikille avoimia ja maksuttomia kahvi- ja puistohetkiä, joihin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen:

👉https://etelansyli.fi/a/wp-content/uploads/2024/05/Etelan-SYLIn-kesa-2024.pdf

#toivontiistai
... Katso lisääKatso vähemmän

19 tuntia sitten

Instagram

Normaaliin syömiseen kuuluvat ateriat muiden ihmisten seurassa, juhlat, ravintolakäynnit, työpaikkakahvit, illanvietot. 🍽

Syömishäiriötä sairastavalle ja hänen läheisilleen tilanteet voivat olla painajaismaisia, ja niissä voi olla vaikea rentoutua.

🔸

↪️ Ruokailuja sosiaalisissa tilanteissa voi suunnitella etukäteen. Tapahtumasta voi ottaa selville niin paljon kuin pystyy, jotta voi rauhassa etukäteen tehdä valintoja tai keskustella niistä perheen tai läheisen kanssa.

Ravintoloiden menut löytyvät netistä. Jos tulee kutsu kylään, voi ruokatarjoilusta kysyä ystäviltä etukäteen.

↪️ Jos luvassa on monen ruokalajin ateria, sairastava voi sovitella päivän ruokailut niin, että hän yhdistää pääaterian ja välipalan.

↪️ Noutopöydät ovat erityisen haastavia etenkin bulimiaa sairastaville. Buffetissa voi noudattaa suunnitelmaa, jossa ensin otetaan lautaselle viittä lajia ruokaa. Jos haluaa lisää, haetaan neljää lajia, seuraavaksi kolmea, kahta ja yhtä lajia kerralla.

Yhtä lajia voi hakea useampaan otteeseen. Tällä taktiikalla pystyy hallitsemaan syömisen tahtia ja määrää.

🔸

↪️ Ennen juhlia noudatetaan täsmäsyömistä, kuten tavallisesti. Ei siis säästellä kaloreita ja jätetä aterioita väliin, koska tuolloin on vaarana menettää syömisen hallinta joko juhlissa tai viimeistään kotiin palatessa.

🔸

↪️ Alkoholi vähentää hallinnan tunnetta ja voi altistaa ahminnalle. Syömishäiriötä sairastavan onkin hyvä arvioida etukäteen, välttääkö alkoholia juhlissa kokonaan.

🔸

Joskus ongelmaksi nousevat muiden ihmisten kommentit ja puheenaiheet.

↪️ Jos mahdollista, ainakin hyviltä ystäviltä ja sukulaisilta voi etukäteen pyytää, ettei juhlissa kommentoitaisi sairastuneen tai kenenkään ulkonäköä tai syömisiä suuntaan tai toiseen, eikä päiviteltäisi herkkujen kaloreita tai puhuttaisi laihdutuskuureista.

🔸

Lähde:
Charpentier & Keski-Rahkonen & Viljanen. Olen juuri syönyt. Läheiselläni on syömishäiriö. Duodecim, 2020.

🔸🔸🔸

#Tietotorstai lisää tietoisuutta ja ymmärrystä syömishäiriöiden monimuotoisuudesta.

Julkaisemme tutkimuksiin perustuvaa tietoa eri syömishäiriöistä, syömisen ongelmista, kehonkuvasta ja liikuntatottumuksista.

#juhlasyöminen #ruokapuhe #syömishäiriö
...

⚽ Ihan kohta aloitamme. Tervetuloa mukaan! 🏀 Syömishäiriöoireilun tunnistaminen urheilijalla tai paljon liikkuvilla ei ole helppoa, ja se tapahtuu usein kovin myöhään.

Syömishäiriöoireiden varhainen tunnistaminen ja oireiluun puuttuminen voi estää syömishäiriön etenemisen vakavammaksi, jolloin ennaltaehkäistään paljon inhimillistä kärsimystä.

Siksi on tärkeää, että valmentajat, ohjaajat ja yleensä urheilijoiden ja paljon liikkuvien parissa päivittäin toimivat tunnistavat pienetkin häiriintyneen syömisen merkit ja osaavat puuttua tilanteeseen asiallisesti.

Häiriintynyt syöminen on niin yleistä urheilussa, että osaaminen asian suhteen on olennainen osa erityisesti valmentajien ammattitaitoa.



📍: Zoom
⏰: Ke 29.5. klo 17.30–19.15

🎙 Luennoitsija:
Oman Elämänsä Urheilija -projektin koordinaattori, terveystieteiden yo, koripallo- ja fysiikkavalmentaja Jouni Kuivalainen Syömishäiriökeskuksesta.

🎙 Kokemuspuhuja:
Webinaarin aloittaa kokemuspuhuja, jolla on kilpaurheilutaustaa telinevoimistelusta.



Webinaarin alussa kuullaan Kian kokemuspuheenvuoro. Hän esittelee itsensä näin:

”Hei! Minä olen Kia ja sairastin syömishäiriötä koko nuoruuteni ajan. Telinevoimistelu tuli elämääni ennen sairastumistani ja olinkin lajissa mukana yli kymmenen vuotta.”

”Voimistelu oli syömishäiriössäni kaksiteräinen miekka, sillä se toi samalla hurjasti iloa ja toivoa mutta samalla ylläpiti sairauttani.”

”Rakastin voimistelua niin paljon, että olin valmis tekemään mitä vain pitääkseni sen osana elämääni.”

”Kuitenkin, loukkaantumisen ja toipumisen myötä, opettelin terveen liikuntasuhteen ja ymmärsin, että liikunnan ei kuulu olla pelkkää suorittamista ja pakkopullaa.”



Osallistujien kamerat ja mikrofonit ovat kiinni. Kysymyksiä ja kommentteja voi esittää chatissä.

Tervetuloa mukaan, jos haluat ymmärtää enemmän liikunnan ja urheilun välisistä yhteyksistä syömishäiriöihin!

✅ Osallistumislinkki löytyy bion linkkipuusta ja IG-tarinasta.

#syömishäiriö #urheiluvalmennus #liikuntasuhde #valmentaminen
...

⚽ Syömishäiriöoireilun tunnistaminen urheilijalla tai paljon liikkuvilla ei ole helppoa, ja se tapahtuu usein kovin myöhään. 🏀

Syömishäiriöoireiden varhainen tunnistaminen ja oireiluun puuttuminen voi estää syömishäiriön etenemisen vakavammaksi, jolloin ennaltaehkäistään paljon inhimillistä kärsimystä.

Siksi on tärkeää, että valmentajat, ohjaajat ja yleensä urheilijoiden ja paljon liikkuvien parissa päivittäin toimivat tunnistavat pienetkin häiriintyneen syömisen merkit ja osaavat puuttua tilanteeseen asiallisesti.

Häiriintynyt syöminen on niin yleistä urheilussa, että osaaminen asian suhteen on olennainen osa erityisesti valmentajien ammattitaitoa.



📍: Zoom
⏰: Ke 29.5. klo 17.30–19.15

🎙 Luennoitsija:
Oman Elämänsä Urheilija -projektin koordinaattori, terveystieteiden yo, koripallo- ja fysiikkavalmentaja Jouni Kuivalainen Syömishäiriökeskuksesta.

🎙 Kokemuspuhuja:
Webinaarin aloittaa kokemuspuhuja, jolla on kilpaurheilutaustaa telinevoimistelusta.



Webinaarin alussa kuullaan Kian kokemuspuheenvuoro. Hän esittelee itsensä näin:

”Hei! Minä olen Kia ja sairastin syömishäiriötä koko nuoruuteni ajan. Telinevoimistelu tuli elämääni ennen sairastumistani ja olinkin lajissa mukana yli kymmenen vuotta.”

”Voimistelu oli syömishäiriössäni kaksiteräinen miekka, sillä se toi samalla hurjasti iloa ja toivoa mutta samalla ylläpiti sairauttani.”

”Rakastin voimistelua niin paljon, että olin valmis tekemään mitä vain pitääkseni sen osana elämääni.”

”Kuitenkin, loukkaantumisen ja toipumisen myötä, opettelin terveen liikuntasuhteen ja ymmärsin, että liikunnan ei kuulu olla pelkkää suorittamista ja pakkopullaa.”



Osallistujien kamerat ja mikrofonit ovat kiinni. Kysymyksiä ja kommentteja voi esittää chatissä.

Tervetuloa mukaan, jos haluat ymmärtää enemmän liikunnan ja urheilun välisistä yhteyksistä syömishäiriöihin!

✅ Osallistumislinkki löytyy bion linkkipuusta ja IG-tarinasta tapahtumapäivänä.

#syömishäiriö #urheiluvalmennus #liikuntasuhde #valmentaminen @syomishairiokeskus
...

Yksi isoimmista tunnesyömisen sudenkuopista on laihduttaminen. 🚫 Koska toistuva tunnesyöminen alkaa monesti nostaa painoa, moni turvautuu laihduttamiseen ja kurinalaiseen syömisen hallinnoimiseen.

👉 Ihminen ei silloin tule ajatelleeksi sitä, että astuukin oikeastaan vain ikuisen laihduttelemisen ansaan. 🕳



Nälkä on luonnollinen seuraus tavoitellusta energiavajeesta. Elimistö on tällöin hätätilassa. Koska ikiaikaisen viisas kehomme haluaa vain varmistaa hengissä selviämisensä, se tekee kaikkensa:
💡 Havaitsemme herkemmin kaikkea ruokaan ja syömiseen liittyvää.
💡 Herkistymme pienimmillekin syömiseen liittyville vihjeille.
💡 Ajatuksemme askartelevat ruoan ympärillä.
💡 Lopulta syödessämme saamme suurempaa mielihyvää.



Kehon fysiologinen energiavaje, nälkä, on niin voimakas luonnonvoima, että sitä voi vastustaa aikansa. Jossain vaiheessa mieli kuitenkin taipuu ja joutuu antamaan periksi.



Kun keho vihdoin saa ruokaa, se pyrkii ylikompensoimaan kokemaansa nälkätilaa rohmuamalla ravintoa varastoon – sitä enemmän, mitä kovempi nälkä on ja mitä pidempään nälkää on nähnyt.



Jotta työskentely tunnesyömisen tunnesyiden kanssa onnistuu, ensin on paikallaan tehdä töitä sen eteen, että ruokasuhde itsessään on mahdollisimman ongelmaton.

Terveestä, mutkattomasta ruokasuhteesta kertoo se, että:
💡 ruoka ei ole liian korkealla jalustalla arjessa.
💡 ruokaan ei assosioidu kielletyn hedelmän himoa.
💡 syömiseen ei liity kielteisiä tunteita.
💡 syöminen ei lipeä käsistä.
💡 ruokasuhteen hallinnassa pitämiseen ei tarvitse turhan ankaraa kurinalaisuutta ja kontrollointia.



Tunnesyömisestä on mahdollista päästä eroon mm.
👉 lopettamalla laihduttelemisen.
👉 syömällä säännöllisesti ja riittävästi.
👉 syömällä joustavasti ja sallivasti.

Lue lisää käytännön vinkkejä alla mainitusta lähdekirjasta.

🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸

Lähde:
Meskanen, Katarina. Pysäytä tunnesyöminen. Tuuma-kustannus, 2018.

🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸

#Tietotorstai lisää tietoisuutta ja ymmärrystä syömishäiriöiden monimuotoisuudesta.

Julkaisemme tutkimuksiin perustuvaa tietoa eri syömishäiriöistä, syömisen ongelmista, kehonkuvasta ja liikuntatottumuksista.

#laihduttaminen @psykat_fi
...

Tänään keskiviikkona on luvassa päiväwebinaari yleisesti syömishäiriöistä.💯

Tule kuulemaan syömishäiriöiden varhaisesta tunnistamisesta, sairauden puheeksi ottamisesta sekä läheisen roolista ja jaksamisesta! 😃

Webinaarin päätteeksi kuullaan syömishäiriöstä toipuneen kokemuspuheenvuoro.

Webinaari on avoin ja maksuton kaikille kiinnostuneille.

Se on suunnattu kuitenkin etupäässä sairastavien läheisille ja sairastavia työssään kohtaaville ammattilaisille.

📍: Zoom
⏰ Ke 22.5. klo 13.30–15.15

🔸 Voit osallistua asuinpaikastasi riippumatta.
🔸 Sinun ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.
🔸 Webinaarista ei julkaista tallennetta.
🔸 Osallistumislinkki löytyy bion linkkipuusta ja IG-tarinasta.

Sinulla ei tarvitse olla Zoom-sovellusta ladattuna. Osallistujien kamerat ja mikrofonit ovat automaattisesti kiinni.

Kysymyksiä ja kommentteja voit lähettää chatissä. Jos et halua nimesi näkyvän chat-ikkunassa, liity webinaariin nimimerkillä.

#webinaari #syömishäiriöt #kokemuspuheenvuoro #etelänsyli #LäheinenSairastaa
...